Keskustelut Puukauppa Ukrainan kriisi vaikutus !

Esillä 10 vastausta, 4,881 - 4,890 (kaikkiaan 6,872)
  • Ukrainan kriisi vaikutus !

    Merkitty: 

    Näkemyksiä , kuinka käsissä oleva kriisi vaikuttaa metsäteollisuuteen ja puuntuottajaan ? Kuinka käy kysynnän ja hintojen ?!

  • narisija

    Ensimmäiset kuitupuun parkkaukset tuli tehdyksi juuri koreasuhdanteen aikana. Iltaisin koulusta päästyä pinolle. Ei niitä monta jäistä pölkkyä joka reissulla tullut, 30 pinokuutiota oli pinossa keväällä ja sain tilin kouraan.

    Nostokoukku

    Ei tule enää Koreansuhdannetta. Puu on rakennusmateriaalina merkityksetön. Suomenkin hienot ”puurakennukset” teräsrunkoisia ja vain hienoinen viilu puuta pinnassa. Ukrainalaiset tulevat rakentamaan betonista. Eivät ole tottuneetkaan muuhun kuin harmaisiin isoihin betonirakennuksiin. Tuskin haluavat asuakkaan muuten kuin päällekkäin. Sementtiä saa Venäjältä halvalla ja  Kiinasta kunnon hiiliterästä raudoitukseen.

    Rukopiikki

    Yksi Ukrainan sodan vaikutus oli se, että suomalaisten hiihtäjien kausi meni niin hyvin. Jos venäläiset olisivat olleet mukana, niin suomalaisten edessä olisi aina ollut venäläisiä. Myös maailmankupin voittaja olisi ehkä tullut Venäjältä.

    markules

    Se on aika koomista kun venäläiset urheilijat samaan aikaan nuolee Putlerin per… ja huutavat länteen että urheilua ja politiikka ei pidä sotkea toisiinsa.

    Visakallo Visakallo

    Sellaista olen miettinyt, että saako Suomi mitään tuloja siitä sähkönviennistä, mitä ulkomaalainen tuuli- tai aurinkovoimayhtiö täällä tuottaa?

    narisija

    Jaa a, minulla on sitten ollut väärä käsitys, kun olen kuvitellut valtaosan havusahatavarasta käytettävän tavalla tai toisella erilaisilla rakennustyömailla. Nostokoukulle kiitokset tiedon päivityksestä.

    Metät kunnossa!

    Nostokoukku ei taida olla käryllä kokonaisuudesta? Ei puu ole missään tapauksessa merkityksetön rakennusmateriaali – eikä ainakaan jatkossa. Vahva väite on se, että puu korvaa yhä enemmän betonia. Sodan jälkeen jos jälleenrakennuksessa esim. 10 % tarvittavasta betonista korvautuu erilaisilla puutuotteilla on aivan valtava puumateriaalien tarve tulossa lähivuosina.

    Olin taannoin Skellefteån 19 kerroksisessa puurunkoisessa hotellissa. Aika näyttää miten mm. hotellirakentaminen puusta yleistyy.

    Nostokoukku

    Merkityksetön oli ehkä turhan voimakkaasti sanottu. Mutta ei puu betonia ja terästä syrjäytä. Puurunkoiset ja puusta rakennetut isot rakennukset ovat edelleen harvinaisuuksia, yksittäistapauksia. Kovasti hehkutettiin pääkaupungin uuden kirjaston rakentamista puusta. Ei taida prosenteissa puuta kuitenkaan paljon olla.

    Rukopiikki

    Ukrainassa on metsää ja myös sahoja. Sieltä tullut mm paljon tammea. Voipi vain olla että ne rikotut kaupungit jää venäjälle. Venäjä siellä jo jälleenrakentaa.

    Nostokoukku

    No sitten sahailevat varmaan betonimuotteihin tarvittavat lautansa itse. Jos laatu on sitä luokkaa kuin olen joskus itämaan sahureilla nähnyt niin ei muuhun kelpaakkaan, paitsi kuormalavoihin.

Esillä 10 vastausta, 4,881 - 4,890 (kaikkiaan 6,872)