Keskustelut Metsänhoito Suuri ja kattava valkohäntäpeurakeskustelu

  • Tämä aihe sisältää 2,447 vastausta, 92 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten AvatarNostokoukku toimesta.
Esillä 10 vastausta, 2,361 - 2,370 (kaikkiaan 2,447)
  • Suuri ja kattava valkohäntäpeurakeskustelu

    Tästä ilmestyskirjan kahdeksannesta vitsauksesta kaivattiin omaa keskustelua. Todettakoon keskustelun pohjaksi, että osa Suomea on jo muutettu peuranhoitoalueeksi. Tämä on hyvin kummallista, kun kyseessä on vieraslaji, joka pitäisi joko kokonaan hävittää tai pitää ainakin kanta hyvin pienenä.

    Peurat ovat söpöjä hirviöitä, jotka syövät niin puut kuin kukkaset. Luonnon monimuotoisuus kärsii, ei synny hiilinielujakaan niin tehokkaasti kuin voisi. Ja mainitsinko jo, että ne syövät meidän perennat? Haaveeksi jää hyppelehtiminen niityllä perhosparvien seassa, ei ole niityllä kukkasia eikä näin ollen perhosiakaan, peurankakkaa vaan joka paikassa. Niin ja punkkeja!

    Seuratoiminnalla ei kantaa näytetä saavan kuriin. Olisiko järkevää vapauttaa metsästys samalla tavalla kuin kauriin kanssa? Saisin heti omaan pihaan innokkaita metsästäjiä, jos se olisi sallittua. Yksi koominen ulottuvuus on se, että ilvekselle haetaan kaatolupia sillä perusteella, että ne syövät peuroja.

    Urjalan tehokkain metsästäjä ampui viime vuonna muistaakseni 143 peuraa. Tänäkin syksynä niitä ammutaan Urjalassa tuhansia, ja silti kanta ei edes pienene, vain kannan kasvu (ehkä) pienenee. Tuollaiset saalismäärät tuntuvat suorastaan koomiselta, tuo on enemmän jotain lahtaamista kuin perinteistä metsästystä. Tyypit vetää käsittämättömät määrät ruokaa maastoon, tässä linkki yhden yrityksen sivulle: http://www.honkolahunting.fi/index.php?p=GalleryEngRus kuvateksti sanoo näin: Eight tons of carrots per week. Tämä siis yhden yrityksen tilanne vuosia sitten, kanta on sen jälkeen kasvanut hurjasti. Kuinka giganttiset määrät vedetäänkään metsiin eu-tuilla tuotettuja porkkanoita ja vastaavia luontoa tuhoavan vieraslajin ravinnoksi?

    Olisi oikein jees joku palstan valopää keksii jonkun keinon millä tähän hommaan saadaan joku tolkku.

  • Gla Gla

    Nostokoukku: ”Kiikari on kokolailla keskellä asetta eikä paljon vaikuta tasapainoon eikä käsiteltävyyteen.”

    Ajatus on varmaan, että painopiste nousee ylös. Ehkä jossain alle 3 kilon aseessa eron huomaakin.

    Gla Gla

    MJO: ”Itselläni on esim. Weihrauch jousivoimainen ilmakko kiikarilla. joka ajaa ihan hyvin asian ammuntaharjoittelussa.”

    Kuinka tuollainen käy 10 metriin?

    ”Yleensä olen ampunut n. 90 tuloksia hirvenhiihtotauluun.”

    Entä ilmakivääritauluun 10 metristä?

    ”Ei ehkä Gla eikä Suorittavan seuroissa, mutta muualla.”

    Heh, kerroinhan jo omat meriittuni. Ei ole tarvetta alkaa kilpailla tuloksilla.

    MJO

    Kuinka tuollainen käy 10 metriin?

    Minun mielestäni ihan hyvin. Tämä on saksasta tilattu 170m/s malli. Saa myös tehokkaampana, mutta minusta tämä parempi. Tietysti pitää etsiä toimiva luoti aseeseen.

    Entä ilmakivääritauluun 10 metristä

    olisiko 84-88/10 laukausta keskiarvo. Matka 9,5m ( liian lyhyt talli).

    Muistui mieleen muutama vuosi sitten hommasin 18 vuotiaalle ensimmäisen hirviaseen. Olisko ollut 40 vuotias Sako 308 (uuden veroinen) päällä muistaakseni Busnell 1.5-4.5 suurennuksella. Hinta oli 500€. Olisi pojalla jäänyt haaveeksi hirvenpyynti 4000€ budjetilla.

    Gla Gla

    Mikä on hyvin (ilmakiväärin käynti) vai oletko edes kokeillut, jos puhut tässä vaiheessa toimivan luodin etsimisestä?

    84-88 ja siihen pieni pyöristys alaspäin (9,5 m) eli n. 500 p/60 lks pahvitauluun ei-kilpa-aseella. Ja hirvenhiihtotauluun 90 p. Ok. Näille palstoille löytyy näitä lahjakkuuksia, joilla tulostaso nousee kovin nopeasti tai sitten treeniä löytyykin paljon enemmän kuin 4000 laukausta ilmakiväärillä.

    Peuran kyttäykseen tuo Bushnell tuskin soveltuu kovin hyvin. Meistä jokainen osaa toki tehdä hyviä kauppoja, mutta silti huonojakin tehdään. Niistä vaan ei puhuta.

    MJO

    No minun mielestäni tämä ase käy hyvin!! Mitä saivartelet?

    sitäpaitsi matka ei ole 10m vaan 9,5m sillä on merkitystä. Eihän se hirvenhiihto tauluun ampuminen ole sama ja vertailtavissa. Itsehän kirjoitit niin.
    Enkä ole edes maininnut omista ammuntamääristä. Kerroin ainoastaan mitä saa 100€:lla (minusta riittävä, sinusta ei).

    Se Busnell riittää tälle kaverille ja monelle muulle, kun ei ole varaa Zeissiin.

    Miten peuranpyynti järjestettiin 80-90 luvulla? Noita 3 tuuman ja 56mm putkia ei edes kellään ollut?

    Gla Gla

    En voi tietää, mikä on sinusta hyvin. En kysynyt sinun mielipidettä käynnistä, vaan käyntiä. Minusta noiden pitäminen erillään ei ole saivartelua.

    Pyöristin keskiarvoasi alaspäin nimenomaan matkan takia.

    Hirvenhiihtotaulu ei ole sama, siksi puhuin siitä erikseen.

    Kysyin tuloksia 4000 laukauksen kokemuksella ja vastasit kysymykseeni.

    Minä en tiedä 80-luvun peuranmetsästyksestä. Tiedän vain sen, että kanta oli 1/6 nykyisestä. Toisaalta kannattaako verrata 80-lukuun. Taimikotkin raivattiin vesurilla ja istutettiin kuokalla. Enää ei monikaan tuohon ryhtyisi.

     

    MJO

    En voi tietää, mikä on sinusta hyvin. En kysynyt sinun mielipidettä käynnistä, vaan käyntiä. Minusta noiden pitäminen erillään ei ole saivartelua.

    Sinä kysyit. Kuinka tuollainen käy 10 metriin? Sori jos en ymmärtänyt. Ymmärsin, miten ko. ilmakko soveltuu ampumiseen 10 metriin. En ymmärtänyt, tarkoituksesi miten minä osun.

    Pyöristin keskiarvoasi alaspäin nimenomaan matkan takia. Et tarpeeksi ota 5-10%

    Kysyin tuloksia 4000 laukauksen kokemuksella ja vastasit kysymykseeni.

    Osoitit kysymyksen minulle. Etkä kysynyt harjoittelumäärääni. Oletit vain itse 4000. Eikä minulle jäänyt epäselväksi kenelle osoitit kysymyksen.

    En jaksa jauhaa tästä enää. Eipä noita 56mm linssin kiikareita paljoa pyynnissä näe. Ainakaan näillä huudeilla.  Radalla ja lintumiehillä useammin. Radalla kuitenkin sama pieni piiri pyörii.

    Hirvijahdissa näkyy vielä pystykorvia tai niistä modattuja versioita. Varmaan ne ovat kuitenkin katoava luonnonvara. Lupamaksut pitää siitä huolen. Ei tämä oikeasti ole niin kallis harrastus, ellei oikeasti halua tai ei ole varaa panostaa.

    Gla Gla

    ”Ymmärsin, miten ko. ilmakko soveltuu ampumiseen 10 metriin. En ymmärtänyt, tarkoituksesi miten minä osun.”

    Aseen käynti on vakiintunut termi ja sen tiesit, koska aloit puhua luotivalinnasta. Mutta ilmeisesti sinulla ei ole käynnistä tietoa, kun yksinkertaista vastausta ei kuulu.

    ”Osoitit kysymyksen minulle. Etkä kysynyt harjoittelumäärääni. Oletit vain itse 4000. Eikä minulle jäänyt epäselväksi kenelle osoitit kysymyksen.”

    Tietysti osoitin sen sinulle, koska 4000 laukausta treenipohjana on peräisin sinun kommentistasi.

    Nyt ollaan varmaan samaa mieltä siitä, että edes 4000 laukausta ilmakiväärillä ei ole hyvä pohja riistalaukaukselle. Rahaa palaa, kun ilmakiväärin lisäksi pitää harjoitella myös metsästyskiväärillä.

    ”Eipä noita 56mm linssin kiikareita paljoa pyynnissä näe. Ainakaan näillä huudeilla.  Radalla ja lintumiehillä useammin. Radalla kuitenkin sama pieni piiri pyörii.”

    Ei varmaan hirvijahdissa näekään, mutta nyt puhutaan peuroista. En tiedä, asutko peurojen tihentymäalueella, se varmasti vaikuttaa metsästystottumuksiin ja siten kalustoon.

    Se porukka, joka radalla käy, ei pelaa 100 euron treenibudjetilla. Se on juuri sitä porukkaa, johon muidenkin pitäisi liittyä, jotta oppisivat ampumaan hyviä laukauksia.

     

    suorittava porras suorittava porras

    Vähän tuntuu radalla käyminen kiinnostavan. Meillä ratamaksua ei peritä lainkaan kerran viikossa/2kk /kesä järjestettävissä harjoitusammunnoissa. Osallistujia järjestäjien lisäksi on monesti vain kourallinen, jopa vain yksi. Vielä 20 vuotta sitten harrastajia kertyi useita kymmeniä ,jolloin ehti ampua vain kerran tilaisuuden aikana. Tämä valitettavasti heijastuu myös koesuorituksiin. Harva onnistuu ensiyrittämällä. Luotetaan siihen ,että” kyllä se suoritus onnistuu ,kun saa ampua hyvältä tuelta”….ei vaan aina onnistu.

    Silloin ,kun koesuorituksessa oli ammuttava myös liikkuvaan maaliin , oli pakko harjoitella ,mutta homman helpottuminen pudotti harjoitteluaktiivisuuden luvattoman laimeaksi. Itselläni on tapana käydä ampumassa vähintään laatikollinen/20panosta vähintään viisi kertaa kesässä, joista 8 laukausta pystyasennosta paikallaan olevaan hirvitauluun ja 12 liikkuvaan. Muutamassa harjoituksessa 2 laukausta samaan juoksuun. Työvälineenä on se tuttu työkalu, Tikka M -65/308 kiikarilla ja välillä myös ilman kiikaria. Avotähtäimilläkin on osuttava.

    Ampua voisi toki enemmänkin , mutta tuokin määrä riittää kertomaan ,että joskus voi ampua ohikin. Toki haulikko laukeaa kiekon perään 2000-3000 kertaa vuodessa . Lahjattoman on pakko harjoitella.

    Visakallo Visakallo

    Tätä ei varmaan auttaisi näin itse metsästämistä harrastamattoman kysyä, mutta minkä verran hirvenmetsästystilanteissa tulee nykyisin ohilaukauksia tai huonoja osumia? Suorittavalla on varmasti asiassa valistunut näkemys, toki muutkin asiaa tuntevat voivat vastata.

Esillä 10 vastausta, 2,361 - 2,370 (kaikkiaan 2,447)